A Honda termékek már több tucat bajnokságot nyertek világszerte, legendás utakon domináltak nagy versenyeken Indianapolis-tól Monaco-ig, vagy éppen homokon szelték a kilométereket Dakartól Carlsbad poráig. De az elmúlt héten a vállalat egy fiatal mérnökökből álló csapata az Utah állambeli Bonneville sós síkságon állított új sebességrekordot a Honda járművek között.
Nemcsak új világrekord született a kategóriában, hanem a házon belüli, 2006-os BAR Honda F1-es autó sebességét is sikerült túlszárnyalni a Honda S660 kis sportautó háromhengeres, 660 köbcentis, átépített motorjával.
A Honda Motor Co. hamarosan megtudja, 5 évet adni egy sportautó fejlesztésére egy mérnöki tapasztalatot nélkülöző designernek vajon zseniális ötlet-e vagy egyenesen őrültség. Ryo Mukumoto 22 éves volt, amikor már harmadik éve készített maketteket a Honda fejlesztőközpontjában, és amikor vagy 400 vetélytársát győzte le egy házon belüli versenyben.
A Honda kinevezte őt a vállalat történelmében valaha volt legfiatalabb vezető tervezőnek, és egy fiatal csapatot adott mellé, hogy ötleteit megvalósíthassa. Mukumoto elképzelése - amely egy alacsony építésű, sebességében puskagolyóra emlékeztető sportautó - tavaly áprilisban szállt ringbe abban a kategóriában, ahol a legnagyobb a verseny a vevők kegyeiért a japán autópiacon.
A projekt a "Bonneville Speed Challenge" nevet viselte. A Honda kutatásfejlesztő részlege 2015-ben hirdette meg, a csapatba 100 önként jelentkezőből csupán 16 került be. Keisuke Tsuta is így csatlakozott, és vezetőként egy nagyon egyszerű feladata volt a gyorsaság terén: új világrekordot állítani 660 köbcentis motorral.
A csapat gondosan megvizsgálta az S660 motorjának minden elemét, és számosat újra cserélt vagy módosított közülük. Ebbe beletartozott a motorblokk, a dugattyúk, a főtengely és a szelepek is, hogy az erőforrás kibírja a tervezettnél háromszor nagyobb teljesítmény leadását. Új alsó acél elemmel és megerősített rudazattal javultak a merevségi értékek, így a rekord futást kiállta a szerkezet. Az USA-beli szereplést számos teszt előzte meg Japánban.
De ahogy a versenyautó-építésnél mindig jelentkeznek problémák, úgy a csapatot is váratlanul érte az egyedi sós, felkavart porréteg, amely megnehezítette a kilátást haladás közben. Hikaru Miyagi tesztpilóta, korábbi japán motoros bajnok a jelzések ellenére sem tudta irányban tartani a Honda S Dreamet a pusztában a korlátozott látási viszonyok miatt. Így a csapat visszatért a Honda Performance Development kaliforniai központjába, Santa Claritába, ahol áttervezték a felső részt és a kupolát is. Mindez a rekorddöntés előtt 10 nappal történt...
A Honda S Dream több erős menetet mutatott, de nem volt képes a megcélzott sebességrekord elérésére. A hét végére azonban megszületett a várva-várt eredmény: 1 km-en keresztül 421,59 km/h-val haladtak vele. Egy 428,09 km/h-s mutatványt sajnos nem sikerült megismételni, így nem kerülhetett be a nagy könyvbe.
Kapcsolódó cikkek